Nataša / cha

Sabina Bočková

Hle jsi uprostřed melounů v Marseilli 

Hle jsi v Koblenci v hotelu s obrem na vývěsní tabuli 

Hle sedíš v Římě pod japonskou mišpulí 

Hle jsi v Amsterodamu s dívkou jež je ošklivá a tobě hezká se zdá

Guillaume Apollinaire

NATAŠA / CHA

Jméno: Nataša, ale teď má Cha

Věk: 26 let

Bydliště: Paříž

Povolání: floristka

No to je asi všechno.

Nyktofobie

Jedná se o izolovanou fobii, kdy pacient vykazuje chorobný strach z (noční) tmy. Tma v pacientovi vyvolává úzkost, nemocný se tedy těmto situacím vyhýbá. Během fobického záchvatu pacient trpí palpitací, pocitem na omdlení, druhotným strachem ze smrti, ztráty sebeovládání nebo zešílení. Myšlenky na účast ve „fobické” situaci vzbuzují u pacienta anticipační úzkost.

Jak jste se během projektu !O! nově potkali sami se sebou a s divákem?

Projekt Family Therapy pro mě byl především zkušeností diversity. Samo téma psychických poruch odkazuje k nekonečné barevnosti a rozdílnosti, se kterou se nesetkáváme jen výjimečně, ale každodenně ve vztazích s druhými lidmi a konečně i sami se sebou. V člověku s porušenou duší jsou samozřejmě některé jeho rysy zahnány do extrémů a jsou nekontrolovatelné, ale navzdory všem bizarnostem a určité fascinaci, kterou mi výzkum psychických poruch přinesl, to pro mě byla naprosto lidská zkušenost s rozdílností, se kterou se člověk vyrovnává po celý svůj život. Může ji odmítnout, dělat jako že „jiní“ lidé neexistují, anebo ji přijmout a nechat se skutečně neskutečně obohatit.

Jakou zkušenost Vám přinesl proces tvorby, která trvala rok a půl?

Naše Family se obohacovala celý rok a půl. Společně jsme se vydali na cestu poznávání rozdílnosti. Jednak formou důkladného teoretického výzkumu jednotlivých psychických poruch, ale také rozdílností mezi námi. Už jenom fakt, že máme každý odlišnou uměleckou zkušenost, mi dával nepřeberné množství podnětů a inspirace pro moje vlastní vyjádření. Zároveň tento dlouhodobý typ výzkumu, kterým jsme všichni prošli, nešel jen po lince sledování určité psychické odlišnosti nebo objevování pro nás nových divadelních postupů (kterých nám v rámci absolvovaných workshopů představila Miřenka spoustu), ale myslím, že každý z nás se ponořil někam hluboko do sebe, do míst, do kterých se člověk možná běžně nedívá – do míst, kde je náš strach, náš stud, naše touhy, náš vztek. Tohle společné prokopání se k sobě skrze námi vytvořené charaktery mi umožnilo rozšířit pochopení diversity i jako určité podobnosti a empatie.

Co pro Vás během celého procesu znamenala skupina a jak jste se v ní našli?

Tato zkušenost z procesu tvorby se pro mě pak odráží v představení, které je jakousi esencí celého projektu. Ve střetu s divákem z pozice charakteru, který se mu otevírá v extrémnosti svého šílenství a ve své bizarnosti, se odhaluje jakési vnitřno, které snad umožňuje přiblížení se a pochopení – pomyslný krok k rozšíření zkušenosti s jinakostí všech zúčastněných.

Sabina Bočková

Sabina Bočková

vystudovala konzervatoř Taneční centrum Praha, kde se věnovala studiu klasického a moderního tance. Po ukončení studia byla jednu sezónu členkou Baletu Jihočeského divadla, dva roky členkou Pražského komorního baletu a spolupracovala zde s mnoha českými i zahraničními choreografy (Attila Egerházi, Jiří Kylián, Pavel Šmok, Ziga Jereb). Od roku 2017 působí na české nezávislé taneční scéně, kde je součástí projektů n o m a d – Alica Minar a kol, spolupracuje se skupinou Tantehorse, se kterou se účastnila roční přípravy autorského projektu !O! pod vedením Miřenky Čechové a dále v rámci uskupení účinkovala v performancích Vivisectic, Vidět stíny utíkat nechat mysl létat, wood – wander – wave. Dále spolupracuje se skupinou tYhle a s choreografkou Marie Gourdian, s nimiž se podílela na vzniku představení Meduza a účinkuje v představení LEGOrytmus. Je členkou kolektivu POCKetART, se kterým spolupracovala na tvorbě představení Plné sklady citů. Zároveň je studentkou 2. ročníku Fakulty humanitních studií UK, kde se věnuje filozofii a antropologii.