Ester Pustová

Eva Stará

Nemám přítele, ale už bych ho potřebovala.

Nemohu si přece začít jen tak s někým.

Musí se to stát.

Dobrovolně se nedokážu podřídit.

Chci ovládat.

Chci, aby mě někdo porazil

Chci, aby mě spoutal.

Chci mít sílu to ustát.

Chci se uvolnit

Musím vstát a chodit, a to je těžký. Někdy.

Ester Pustová

ESTER

Narozena: 20.9.1990, Praha

Stav: svobodná, bezdětná

Práce: produkce u reklamní agentury

Cíle: být spokojená, být pořád nejlepší, dokázat všechno, být 100% efektivní v práci i v životě, vybrat si do týmu schopnější podřízené, být doceněná nadřízenými

Bipolární afektivní porucha

Pacient trpí v prožívání dvěma rozdílnými fázemi, při nichž je jeho nálada a úroveň aktivity významně narušena. Za určitých okolností je patrná zvýšená nálada‚ energie a aktivita (hypomanie anebo manie)‚ jindy zhoršení nálady a snížení aktivity a energie (deprese). Pacient zažívá hypomanickou‚ manickou‚ depresivní nebo smíšenou fázi s nebo bez psychotických symptomů (bludů nebo halucinací).

Depresivní epizoda – patologicky smutná nálada, skleslost, snížení životního elánu, ztráta zájmů, poruchy spánku, změny chuti k jídlu, zvýšená únava, zpomalené psychomotorické tempo, pesimismus, neprožívání radosti, apatie, snížené sebehodnocení a sebevědomí, pocity viny, sebeobviňování, nevýkonnost, nerozhodnost, nejistota, poruchy soustředění, poruchy pozornosti, pocity bezvýchodnosti, beznaděje, myšlenky na smrt (ty mohou vést až k sebepoškozování či sebevražednému jednání).

Manická epizoda – zvýšená, euforická, nepřiměřeně veselá nálada, někdy podrážděnost, mrzutost, vyvolávání konfliktů, vztahovačnost, zrychlené myšlení, zrychlení řeči, zvýšení aktivity (ta je ale neúčelná, nelogická, nepřiměřená), zvýšené sebevědomí a sebehodnocení, přeceňování vlastních schopností a možností, velikášství, ztráta normálních sociálních zábran, změny v běžných a normálních vzorcích chování, lehkovážnost, zbytečné riskování, neúměrné utrácení peněz, bezohledné chování, excesy v konzumaci psychoaktivních látek (alkohol, ale i nelegální drogy), snížená potřeba spánku, změny v chuti k jídlu, změny v sexuálním chování (odbržděnost a nadměrná sexuální aktivita).

Jak jste se během projektu !O! nově potkali sami se sebou a s divákem? 

Práce na projektu !O! pro mne byla velkým přínosem hlavně v aspektu vlastního výzkumu a práce na postavě. Intenzivní práce, jasná zadání a zodpovědnost za hloubku své přípravy pro připravované představení i za samotný proces. Přínos celé práce pro mne jako performera závisel velmi na upřímném a intenzivním ponoření se do problematiky. Myslím, že my všichni jsme zakusili opravdový zájem a samostatnost v přípravě, což se může velmi lišit od jiných projektů, kde jde hlavně o naplnění úkolů a představ tvůrce.

Osobní přístup Miřenky a celého týmu zúčastněných profesionálů/průvodců ke každému z nás vedl ke krystalizaci a probourávání osobních bloků a překážek, stejně tak jako k naplnění nejhlubších dosud nevyslovených ambicí.

Velmi cenným je pro mne ve výsledném představení moment/scéna mé přímé interakce s divákem, jako příležitost pro velmi volnou improvizaci projevu. S cílem najít upřímnost aktuálního okamžiku s jasným záměrem působení na diváka. Práce s energií je v takové situaci specifická a já jsem vděčná, že jsem se tímto směrem mohla vydat.

Jakou zkušenost Vám přinesl proces tvorby, která trvala rok a půl?

Projekt svým zaměřením, směřováním a produkčním zastřešením přinesl velmi vzácné prostředí bezpečí a času na tvorbu a výzkum. Pocit volnosti, ale zároveň maximálního zainteresování mi dal možnost zprůchodnit myšlenkové i energetické cesty a procesy, kterými bych si jako performerka jinak možná nikdy neprošla nebo by cesta k nim vedla větším obloukem. Důležité je říci, že jsme díky dlouhému procesu tvorby získávali nejenom větší ponor do problematiky, ale také možnost odstupu i přehodnocování zkušeností. Čas na utváření a konkretizování názorů, učení se jejich srozumitelné formulaci a prostor pro otevřenou diskusi, to jsou pro mne další z benefitů dlouhodobé práce ve skupině.

Co pro Vás během celého procesu znamenala skupina a jak jste se v ní našli?

Každý v této skupině přinášel vlastní a jedinečné podněty, na kterých jsme se vzájemně mohli od sebe učit a obohacovat. Rozmanitost přístupu k tvorbě, k vlastnímu vyjádření i plnění úkolů je vždy velmi hodnotná. Nejcennější je dokázat najít skrze individuality společnou cestu založenou na produktivním obdivu, respektu i zdravé kritice. Jsem vděčna hlavně Miřence a jejímu trpělivému, velmi zacílenému procesu tvorby a práce se skupinou. Její schopnost podněcovat nás k produkci v obrovském množství informací a názorů, zároveň stále budovat smysl pro detail, je jedinečná a okouzlující. Myslím, že učení se pozorováním na příkladu druhého, rozborem a nasloucháním bylo stejně důležité, ne-li zásadnější než jen práce na sobě samém.

Z reakce diváků jsme si poté mohli potvrdit, že naše snaha se neminula cílem.

Eva Stará

Eva Stará

je tanečnice, performerka, akrobatka a choreografka. Studovala na Konzervatoři Duncan Centre a nyní je v magisterském programu na Katedře nonverbálního divadla HAMU. Je spoluzakladatelkou uskupení Holektiv, které nyní již třetím rokem úspěšně působí na české scéně. Dále také spolupracuje se Spitfire Company, Tantehorse, Burki&com, Tanečním studiem Light. Ve své vlastní tvorbě se snaží o propojování nového cirkusu, tance a divadla.